Myr- och måsinvasion

myrinvasion

Igår när jag tittade ut genom vardagsrumsfönstret så är det som om det regnar ute fast det är helt molnfritt på årets hittills varmaste dag. När jag går ut och kollar så ser jag att det är fullt med myror som flyger i luften. De fullkomligt välde fram från under Rådhusvinsbusken som syns lite inklämd på bilden. Att fotografera myror med en mobilkamera är inget bra, inser det nu, men om man  klickar på bilden och tittar närmare så är varje liten svart prick en myra. Med vingar.

masinvasion

Idag så hörde jag plötsligt ett otroligt skränande utifrån och när jag kollade så såg jag säkert 50 – 100 fiskmåsar som passerade över hustaken. Jag hann inte fota då men de kom tillbaka en andra gång. Inser att fåglar som befinner sig högt upp i luften inte heller är några bra fotoobjekt för en mobilkamera men de syns i alla fall bättre än myrorna.

Varför gör måsarna så här? Har aldrig varit med om det tidigare. Håller de på att samla ihop sig för att dra ut till havsbandet igen, där de onekligen passar in bättre, eller tänker de gå till gemensam attack och ta över vårt samhälle? Håller Hitchcock på att slutligen få rätt?

 

Kommentera

